日本人学生の皆様へ

ホーム > 日本人学生の皆様へ > 海外渡航届(留学渡航届,私事渡航届)について(危機管理4)※学内の回線を使ってアクセスしてください

海外渡航届(留学渡航届,私事渡航届)について(危機管理4)

画像を拡大日本語  画像を拡大English

オンラインでの海外渡航時の届出、手続きのお願い
岡山大学では、学生が、海外に渡航する場合、オンライン(派遣留学支援・海外渡航登録システム)での海外渡航時の届出、手続きが必要です。これは、海外での災害、テロ・感染症等の緊急事態が発生した場合に、皆さんへの注意喚起や安否確認を迅速に行うためのものです。交換留学、語学留学、学会、私事渡航(観光旅行等)等を含むすべての海外渡航について、登録をお願いしています。


●「派遣留学支援・海外渡航登録システム」について
  アドレス  https://fspr.cc.okayama-u.ac.jp/sams/
学外利用をする場合や交換留学等渡航後にも海外で登録手続きをする必要がある場合は、岡山大学のネットワークに学外から安全に接続する方法であるVPN接続を行い、登録を行ってください。(VPNは渡航前に必ず接続確認を行ってください。)
  VPNについて http://www.citm.okayama-u.ac.jp/citm/service/openvpn.html

ログインには、岡山大学IDとパスワードが必要です。また、入力に際しては、パスポートやフライト情報が記載された書類(E-ticket等)を用意しておきましょう。

大学からの留学・渡航は 
留学渡航届
https://fspr.cc.okayama
-u.ac.jp/sams/
所属する学部・研究科から留学・渡航する場合(部局プログラム・研修・実習・学会等)
例)語学研修・留学・インターンシップ・ボランティア・研究・調査・学会出席
グローバル・パートナーズのプログラムを通じて留学・渡航する場合
(学生本人が登録することが基本です。ただし、学部・研究科・グローバル・パートナーズ
からの指示があったものについては、その指示に従って下さい。)
プライベートでの渡航は 
私事渡航届
https://fspr.cc.okayama
-u.ac.jp/sams/
プライベートで渡航の場合(観光、アルバイト、学外のプログラム(ボランティア活動、インターンシップなど含む))
留学生の一時帰国

●問い合わせ先
【 グローバル・パートナーズのプログラムに関すること 】
グローバル・パートナーズ 留学交流課  (Email) ryugaku@adm.okayama-u.ac.jp  (TEL) 086-251-7037

【 部局のプログラム、私事渡航に関すること 】
所属する学部、研究科 http://www.okayama-u.ac.jp/inquiry_faculty.html

【 私事渡航全体に関すること 】
学務部学生支援課  (Email) dbe7184@adm.okayama-u.ac.jp  (TEL) 086-251-7183

【 システムに関すること 】
情報統括センター 利用者相談窓口  (Email) ask@okayama-u.ac.jp  (TEL) 086-251-7232


------------------------------------------------------------------

It is necessary for students at Okayama University to register notifications of travel abroad online (International Exchange Support/Overseas Travel Registration System). The purpose of the registration is that the university promptly issues warnings to students and confirms the safety of students in the event of a state of emergency overseas, such as disaster, terrorism or an outbreak of infectious disease. We request students to register notifications for all overseas travels including international exchange, studying foreign language, academic conference and private overseas travel (sightseeing, etc.). There are the following 2 categories for the registration.


The overseas travel notification can be submitted through the International Exchange Support/Overseas Travel Registration System.
URL https://fspr.cc.okayama-u.ac.jp/sams_eng/index.php

When a student needs to register notifications from outside the university or from overseas after they leave Japan for international exchange, etc., they need to connect to the network of Okayama University via VPN, which ensures secure connection from outside the university. (Students must test VPN connection before traveling abroad.)
For VPN, refer to http://www.citm.okayama-u.ac.jp/citm/service/openvpn.html

You need the Okadai ID and Password to log in. Also, before entering notifications, prepare your passport and documents that describe your flight information (E-ticket, etc.).

Travel/study abroad from
Okayama University
Notification of
travel abroad for study
https://fspr.cc.okayama-u.ac.jp/
sams_eng/index.php
In case of travel/study abroad from a faculty or graduate school they belong to
(programs of a faculty, instruction course, practical training, academic conference, etc.)
e.g. studying foreign language, studying abroad, intership, volunteer, research and
attending academic conference
In case of travel/study abroad through a program of Center for Global Partnerships and Education
(Students themselves need to register. However, if there is special instructions from a faculty, graduate school or the Center for Global Partnerships and Education, please follow them.)
Private travel abroad 
Notification of
private overseas travel
https://fspr.cc.okayama-u.ac.jp/
sams_eng/index.php
In the case of private travel abroad (For sightseeing, part-time job, external program (including volunteer activities and internship))
Temporary leave of a student studying abroad


■ Contacts

【 Questions about programs of Center for Global Partnerships and Education 】
 Center for Global Partnerships and Education, International Student Division
 (Email) ryugaku@adm.okayama-u.ac.jp  (TEL) 086-251-7037

【 Questions about programs of a faculty and questions about private overseas travel 】
 Faculty or graduate school a student belongs to http://www.okayama-u.ac.jp/inquiry_faculty.html

【 Questions about general private overseas travel 】
 Academic Affairs Department Student Support Division
 (Email) dbe7184@adm.okayama-u.ac.jp  (TEL) 086-251-7183

【 Questions about the system 】
 Center for Information Technology and Management: Inquiry counter for users
 (Email) ask@okayama-u.ac.jp  (TEL) 086-251-7232