国立大学法人 岡山大学

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【外国人留学生向け】新型コロナウイルス感染症の影響により授業料納付が因難になった方に対する授業料免除(大学独自制度)

【For International Students】Tuition fee exemption for students who have difficulty in paying Tuition Fee due to the influence of COVID-19.


新型コロナウイルス感染症の影響により、授業料納付が困難になった方が、以下の条件を満たす場合は、授業料免除を申請いただくことができます。
If students who have difficulty in paying tuition fee due to the influence of the COVID-19 meet the condition as follows, they can apply for tuition fee exemption as the extra application.

以下の【申請要件】を満たしている場合は、【申請書類】及び【家計急変の確認に係る書類】の両方を作成の上、所定の提出期限までに授業料免除の申請手続きを行ってください。
In case you meet the following conditions, apply for tuition fee exemption with "Application Documents" and "The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of family budget" by the predetermined deadline.

既に2021年度後半期分の授業料免除申請を行った方が、申請後に新型コロナウイルス感染症の影響により家計急変し、【申請要件】を満たしている場合は、【家計急変の確認に係る書類】及び(様式留6)申立書を追加提出してください。
申立書には、家計急変後の所得が2019年分(又は2020年分)の所得と比較して1/2以下になっているその状況について記入してください。(家計急変後の状況を基に、家計評価額を計算します。)
If students who have already applied for tuition fee exemption before and have undergone the sudden deterioration of the family budget due to the influence of COVID-19 after his/her application and meet the conditions for the extra application, submit in "The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of the family budget" with a form R6 (Special Explanatory statement).
Make sure fill the form R6 accurately about your situation and reason how your income has become less than half of that of the 2019 (or 2020) due to the influence of the COVID-19. (The amount of your family budget for the exemption selection will be estimated with the income after the sudden deterioration of your family budget.)





【申請対象者】Eligible Students

学部,大学院,別科及び専攻科の各学生(非正規生は対象外)
ただし,外国人留学生については, 以下のいずれかに該当する方に限ります。
一 2019年1月から12月までの間に日本国内での収入があった方
二 2020年1月から12月までの間に日本国内での収入があった方

Undergraduates, Graduate Students (Master’s Course, Doctor’s Course)
Non-regular Students are not eligible.
Furthermore, ONLY international students who meet one item of 2 conditions below are eligible for this application.
(1) Those who have had income in Japan between January 2019 to December 2019.
(2) Those who have had income in Japan between January 2020 to December 2020, in case of they have no income in Japan in 2019.

※2020年4月以降に入学した学部学生の方についても,申請可能です。
Undergraduates who have been enrolled on and after April 2020 are eligible to apply.





【申請要件】Required Condition for Application

2021年4月1日から現在までの間に,新型コロナウイルス感染症の影響により家計が急変した世帯の学生が次の条件に該当する場合は,申請を受け付けます。
家計急変後の所得が本学の授業料免除制度の家計基準を満たしている場合に,授業料免除選考の対象とします。

一 家計急変後の世帯全体の所得(※1)が2019年1月から12月までの所得(※2)と比較して2分の1以下になっている場合

※1 家計急変後の所得は,家計急変後の直近3月分の所得の合計を4倍したものをもって,年間所得としてください。
※2 2019年1月から12月までの間に日本での収入が無かった外国人留学生については,2020年1月から12月までの所得と比較して2分の1以下になっている場合とします。

If students whose income situation have been rapidly deteriorated between April 1, 2021 to the current moment due to the Influence of the COVID-19 meet a following condition, they are eligible for application.
Only in case your total amount of family budget fits well to the family budget standard of Okayama University, your application will be included in the selection process of tuition fee exemption.

- The income of you and your spouse (※1) has declined and become less than HALF in comparison with that of 2019 (※2).

※1 Estimate your/your spouse's current income that have been rapidly deteriorated as below.

Declined Current Income =【Total Amount of Payment for Latest 3 Months】× 4

※2 In case of International Students who have not had income in Japan between January 2019 to December 2019, your total amount of current income is required to decline and to become less than HALF in comparison with that of 2020.





【申請書類】Application Forms and Documents

以下に掲載している申請要領に従って申請書及び添付書類を準備いただき、【家計急変の確認に係る添付書類】を添えて、提出してください。
Prepare following application forms, required documents and certificates, and then submit them all with "The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of family budget" below to the office in charge of tuition fee exemption.

書類の名称
Name of Forms or Documents
提出対象者
Eligible Person
2021年度後半期分授業料免除申請要領(大学独自制度)+申請様式集
こちらをダウンロードすれば、申請要領とすべての様式が手に入ります。
AY2021 Application Forms Package for Tuition Fee Exemption
Application guide and all forms are downloadable at once from the avobe.
各様式を個別にダウンロードしたい場合は、こちらから。
Individual Download of forms from here
申請者
Applicant




【家計急変の確認に係る添付書類】The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of the Family Budget

書類の名称
Name of Forms or Documents
提出対象者
Eligible Person
備考
Notes
様式留コ1 新型コロナウイルス感染症による家計急変状況申告書
(Form RC1) Statement for Sudden Change of Income Situation due to the Influence of the COVID-19
申請者
Applicant
 
2020年度(2019年分)所得・課税証明書
Certificate of Income and Taxation for 2019 (Fiscal Year 2020)
申請者及び配偶者
Applicant and Spouse
※過去の申請時に既に提出している場合は、再提出不要です。
*Those who have already submitted this certificate in previous application don't need to submit again.
2019年分 源泉徴収票(コピー)
Gensenchoshu-Hyo for 2019 (Photocopy)
申請者及び配偶者
Applicant and Spouse
※過去の申請時に既に提出している場合は、再提出不要です。
*Those who have already submitted this certificate in previous application don't need to submit again.
様式留5 給与等支給(見込)証明書
(Form R5) Certificate of (Expected) Salary Payment
申請者及び配偶者(収入状況が急変した方のみ)
Applicant and Spouse (Only those whose income situation were rapidly deteriorated due to the Influence of the COVID-19)
 




【申請期限】Application Deadline

学生種別
Type of students
申請期限
Application Deadline
医学部医学科、医学部保健学科、歯学部の学生
Undergraduates of Medical school (Faculty of Medicine, Faculty of Health Sciences) and Dental School
2021年9月9日(木) 16時30分
4:30 p.m., Thursday, September 9th, 2021
上記以外の学部学生
Undergraduates Other than the Above
2021年9月10日(金) 16時30分
4:30 p.m., Friday, September 10th, 2021
医歯薬学総合研究科 修士課程 及び
医歯薬学総合研究科 博士課程(医学系・歯学系)
の大学院学生(薬学系を除く。)
※2021年10月入学者を含む。
Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences, Master Course / Doctor Course (Medicine, Dentistry)
* Including Freshmen enrolling in October, 2021
* Excluding Pharmaceutical Sciences Students
2021年9月28日(火) 16時00分
4:00 p.m., Tuesday, September 28th, 2021
大学院学生、別科学生、専攻科学生
Graduate Students
2021年9月28日(火) 16時30分
4:30 p.m., Tuesday, September 28th, 2021
上記の申請期限後、新型コロナウイルス感染症の影響により家計が急変した学生は、速やかに、学務部学生支援課(一般教育棟A棟2階/電話 086-251-7211)へ連絡の上、相談してください。
After the above deadline, students whose income situation have been rapidly deteriorated due to the Influence of the COVID-19, make a contact with the Student Support Division immediately and ask them advising. (2nd Floor, General Education Building Wing-A / Phone: 086 251 7211)





【提出先/問い合わせ先】Application Place/Contact for this Matter

提出対象者
Eligible Person
提出先/問い合わせ
Application Place/Contact for this Matter
医学部医学科
医学部保健学科
歯学部
Medical school (Faculty of Medicine)
Medical school (Faculty of Health Sciences)
Dental school
医歯薬学総合研究科等学務課学生支援担当
Office in charge of Student Support, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-6589
保健学研究科
Graduate School of Health Sciences
医歯薬学総合研究科等学務課教務グループ保健学科・保健学研究科担当
Office in charge of Health Sciences Department / Graduate School of Health Science, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-7984
医歯薬学総合研究科 修士課程・博士課程(医学系)
Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences, Master Course, Doctor Course(Medicine)
医歯薬学総合研究科等学務課教務グループ大学院担当
Office in charge of Graduate Schools, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-7986
医歯薬学総合研究科 博士課程(歯学系)
Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences, Doctor Course(Dentistry)
医歯薬学総合研究科等学務課教務グループ歯学部担当
Office in charge of Dental School, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-6627
上記以外の学部・研究科等
Other than the Above
学務部学生支援課(一般教育棟A棟2 階)
Student Support Division, Academic Affairs Department (General Education Building Wing-A)
TEL 086-251-7211