国立大学法人 岡山大学

LANGUAGE
ENGLISHCHINESE
MENU

【外国人留学生向け】新型コロナウイルス感染症の影響により授業料納入が因難になった方に対する授業料免除(大学独自制度)

【For International Students】Tuition fee exemption for students who have difficulty in paying Tuition Fee due to the influence of COVID-19.


新型コロナウイルス感染症の影響により、授業料納入が困難になった方が、以下の条件を満たす場合は、授業料免除を申請いただくことができます。
If students who have difficulty in paying tuition fee due to the influence of the COVID-19 meet the condition as follows, they are eligible to apply for tuition fee exemption as the extra application.

以下の【申請要件】を満たしている場合は、【申請書類】及び【家計急変の確認に係る添付書類】の両方を作成の上、所定の提出期限までに授業料免除の申請手続きを行ってください。
In case you meet the following conditions, apply for tuition fee exemption with "Application Documents" and "The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of family budget" by the predetermined deadline.

既に2023年度後半期分の授業料免除申請を行った方が、申請後に新型コロナウイルス感染症の影響により家計急変し、【申請要件】を満たしている場合は、【家計急変の確認に係る添付書類】及び(様式留6)申立書を追加提出してください。
申立書には、家計急変後の所得が2019年~2022年のいずれかの一年分の所得と比較して1/2以下になっているその状況について記入してください。(家計急変後の状況を基に、家計評価額を計算します。)
If students who have already applied for tuition fee exemption before and have undergone the sudden deterioration of the family budget due to the influence of COVID-19 after his/her application and meet the conditions for the extra application, submit in "The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of the family budget" with a form R6 (Special Explanatory statement).
Make sure fill the form R6 accurately about your situation and reason how your income has become less than half of that of the 2019, 2020, 2021 or 2022 (Any one year) due to the influence of the COVID-19. (The amount of your family budget for the exemption selection will be estimated with the income after the sudden deterioration of your family budget.)





【申請対象者】Eligible Students

学部、大学院、別科及び専攻科の各学生(非正規生は対象外)
ただし、外国人留学生については、以下のいずれかに該当する方に限ります。
一 2019年1月から12月までの間に日本国内での収入があった方
二 2020年1月から12月までの間に日本国内での収入があった方
三 2021年1月から12月までの間に日本国内での収入があった方
四 2022年1月から12月までの間に日本国内での収入があった方

Undergraduates and Graduate Students (Master's course, Doctor's course) are eligible.
Non-regular Students are NOT eligible.
Furthermore, ONLY international students who meet one item of 4 conditions below are eligible for this application.
(1) Those who have had income in Japan from January 2019 to December 2019.
(2) Those who have had income in Japan from January 2020 to December 2020.
(3) Those who have had income in Japan from January 2021 to December 2021.
(4) Those who have had income in Japan from January 2022 to December 2022.

※2020年4月以降に入学した学部学生の方についても、申請可能です。
Undergraduates who have been enrolled in and after April 2020 are also eligible to apply.





【申請要件】Required Condition for Application

2023年4月1日から申請時点までの間に、新型コロナウイルス感染症の影響により家計が急変した世帯の学生が次の条件に該当する場合は、申請を受け付けます。
家計急変後の所得が本学の授業料免除制度の家計基準を満たしている場合に、授業料免除選考の対象とします。

一 家計急変後の世帯全体の所得(※1)が2019年から2022年までのいずれかの年の1月から12月までの所得と比較して2分の1以下になっている場合

※1 家計急変後の所得は、家計急変後の直近3月分の所得の合計を4倍したものをもって、年間所得としてください。

If students whose current income situations in Japan have been rapidly deteriorated from April 1st, 2023 to the time of application due to the Influence of the COVID-19 meet a following condition, they are eligible for application.
Only in case your total amount of family budget fits well to the family budget standard of Okayama University, your application will be included in the selection process of tuition fee exemption.

- The amount of current income of you and your spouse in Japan (※1) has decreased and become less than HALF in comparison with that of 2019, 2020, 2021 or 2022 (Any one year).

※1 Estimate your/your spouse's current income that have been rapidly deteriorated as below.

Declined Current Income =【Total Amount of Payment for Latest 3 Months】× 4





【申請書類】Application Forms and Documents

以下に掲載している申請要領に従って申請書及び添付書類を準備いただき、【家計急変の確認に係る添付書類】を添えて、提出してください。
Prepare following application forms, required documents and certificates, and then submit them all with "The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of family budget" below to the office in charge of tuition fee exemption.

書類の名称
Name of Forms or Documents
提出対象者
Eligible Person
2023年度後半期分授業料免除申請要領(大学独自制度)+申請様式集
こちらをダウンロードすれば、申請要領とすべての様式が手に入ります。
AY2023 2nd Semester Application Forms Package for Tuition Fee Exemption
Application guide and all forms are downloadable at once from the above.
各様式を個別にダウンロードしたい場合は、こちらから。
Individual Forms Download from here
申請者
Applicant




【家計急変の確認に係る添付書類】The Documents for the Authentification of the Sudden Deterioration of the Family Budget

書類の名称
Name of Forms or Documents
提出対象者
Eligible Person
備考
Notes
様式留コ1 新型コロナウイルス感染症による家計急変状況申告書
(Form RC1) Statement for Sudden Change of Income Situation due to the Influence of the COVID-19
申請者
Applicant
 
所得・課税証明書
2019年~2022年のいずれかの一年分(比較する年のもの)
Certificate of Income and Taxation for the comparing year
Any one year of 2019(FY2020), 2020(FY2021), 2021(FY2022) or 2022(FY2023)
申請者及び配偶者
Applicant and Spouse
※過去の申請時に既に提出している場合は、再提出不要です。
*Those who have already submitted this certificate in previous application don't need to submit again.
源泉徴収票(コピー)
2019年~2022年のいずれかの一年分(比較する年のもの)
Gensenchoshu-Hyo for the comparing year (Photocopy)
Any one year of 2019(FY2020), 2020(FY2021), 2021(FY2022) or 2022(FY2023)
申請者及び配偶者
Applicant and Spouse
※過去の申請時に既に提出している場合は、再提出不要です。
*Those who have already submitted this certificate in previous application don't need to submit again.
様式留5 給与等支給(見込)証明書
(Form R5) Certificate of (Expected) Salary Payment
申請者及び配偶者(収入状況が急変した方のみ)
Applicant and Spouse (Only those whose income situation were rapidly deteriorated due to the Influence of the COVID-19)
 




【申請期限】Application Deadline

学生種別
Type of students
申請期限 / Application Deadline
在学生
(2023年度4月以前入学者)
Current Students enrolled in and before April, 2023
すべての学部学生
Undergraduates
2023年9月7日(木) 16時00分
4:00 p.m., Thursday, September 7th, 2023
すべての大学院学生、別科学生、専攻科学生
Graduate Students
2023年9月28日(木) 16時00分
4:00 p.m., Thursday, September 28th, 2023
2023年10月入学者
Freshmen Enrolling in October, 2023
すべての学部学生
Undergraduates
2023年9月28日(木) 16時00分
4:00 p.m., Thursday, September 28th, 2023
すべての大学院学生、別科学生、専攻科学生
Graduate Students
上記の申請期限後、新型コロナウイルス感染症の影響により家計が急変した学生は、速やかに、学務部学生支援課(一般教育棟A棟2階/電話 086-251-7211)へ連絡の上、相談してください。
After the above deadline, students whose income situation have been rapidly deteriorated due to the Influence of the COVID-19, make a contact with the Student Support Division immediately and ask them advising. (2nd Floor, General Education Building Wing-A / Phone: 086 251 7211)





【提出先/問い合わせ先】Submission location/Contact

提出対象者
Eligible Person
提出先/問い合わせ
Submission location/Contact
医学部医学科
医学部保健学科
歯学部
Medical school (Faculty of Medicine)
Medical school (Faculty of Health Sciences)
Dental school
医歯薬学総合研究科等学務課教務グループ学生支援担当
Office in charge of Student Support, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-6589
保健学研究科
Graduate School of Health Sciences
医歯薬学総合研究科等学務課教務グループ保健学科・保健学研究科担当
Office in charge of Health Sciences Department / Graduate School of Health Science, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-6929
医歯薬学総合研究科 修士課程・博士課程(医学系)
Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences, Master Course, Doctor Course(Medicine)
医歯薬学総合研究科等学務課教務グループ大学院担当
Office in charge of Graduate Schools, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-7986
医歯薬学総合研究科 博士課程(歯学系)
Graduate School of Medicine, Dentistry and Pharmaceutical Sciences, Doctor Course(Dentistry)
医歯薬学総合研究科等学務課教務グループ歯学部担当
Office in charge of Dental School, Academic Affairs Group, School Affairs Section, Graduate School of Medicine, Dentistry, and Pharmaceutical Sciences
TEL 086-235-6628
上記以外の学部・研究科等
Other than the Above
学務部学生支援課(一般教育棟A棟2 階)
Student Support Division, Academic Affairs Department (General Education Building Wing-A)
TEL 086-251-7211