国立大学法人 岡山大学

LANGUAGE
ENGLISHCHINESE
MENU

公欠・準公欠・その他の欠席について

Click here for English Version

公欠・準公欠等について

 公欠・準公欠等について詳しくは,以下のページを参照してください。
   ・学生の通学が困難となる事由が発生した場合における授業等の取扱いについて
      (別紙1)気象警報・交通機関の運休
      (別紙2)忌引き
      (別紙3)感染症(インフルエンザ等)に罹患した場合
      (別紙4)裁判員制度に基づき裁判所へ出頭する場合
      (別紙5)骨髄移植のための骨髄液提供等
      (別紙6)災害ボランティア活動に従事する場合
   ・気象警報発表時の講義の取扱いについて

   ・新型コロナウイルス感染症関係の取扱い【令和5年5月7日以前発症まで】について
  ・新型コロナウイルス感染症関係の取扱い【令和5年5月8日発症から】についてはこちら

 公欠・準公欠届の提出先は,所属学部の教務担当になります。メールにて提出する際の各教務担当のメールアドレスはこちら ⇒【学部学生】【大学院生】【別科・専攻科】

【注意】医学部医学科所属の学生さんの全ての公欠届に関しては電子申請となっているため,本ページの様式は使用できません。こちらのHPから申請ください。⇒ 医学部医学科学生用各種申請



公欠・準公欠とならない授業の欠席について

 次の欠席届は,学生が公欠や準公欠とならない事由(主に,下表に掲げるもの)により授業を欠席をする場合に使用することができます。ただし,所属学部・研究科等により授業欠席の取扱い等が別途に定められている場合は,それに従ってください。

 欠 席 届

 この欠席届を提出する場合は,記入した後,必要に応じて関連書類を添付の上,授業担当教員あてに直接提出してください。
 この欠席届の提出にかかわらず,成績評価に当たっての配慮を行うかどうかについては,各授業担当教員の判断に委ねられています。この欠席届の提出により,授業担当教員による成績評価における配慮を確約するものではありません。
 また,教養教育科目の定期試験を欠席する場合は,この欠席届を使用せず,教養教育科目履修の手引きに従って,受験延期願(追試験)の手続きを行ってください。

【欠席届を使用することができる主な授業欠席の事由】

本学の教育施設
以外で実施する
授業等
教育実習等 教育職員免許状又は保育士資格の取得のために必要な実習をいう。
介護等の体験 教育職員免許状(小学校及び中学校免許)の取得のために必要な体験をいう。
インターンシップ実習 本学の開講する授業で,単位認定を行う就業体験をいう。
学外研修等 学部・研究科等において実施する学外研修及び学外施設見学等をいう。
集中講義 授業実施期間中における集中講義をいう。
病気又はけが 学生の通学が困難となる事由が発生した場合における授業等の取扱いについて(平成21年9月16日学長裁定)第5に規定する,学生が感染症に罹患した場合等の取扱いによらない病気又はけがをいう。
課外活動 岡山大学公認サークルの活動に伴う大会等への出場をいう。
就職活動 授業実施期間中における就職活動をいう。

Authorized and quasi-authorized absence


Authorized and quasi-authorized absences for reasons that make it difficult for the student to attend school

Weather warnings/transportation suspensions
Absence from school due to mourning
Infectious disease
When appearing in court under the jury system
Donation of bone marrow fluid for bone marrow transplantation, etc.
When engaged in disaster volunteer activities
Coronavirus infection related Authorized Absence Form
Coronavirus infection related The Progress Report for COVID-19


The application form for absence or quasi-absence should be submitted to the administrative office of your affiliated faculty.


Absences from classes that do not constitute authorized or quasi-authorized absences


The absence form may be used when a student is absent from class for reasons that do not constitute an authorized absence or a quasi-authorized absence.
Report of a school absence
However, if your faculty or graduate school has a separate regulation on the handling of class absences, please follow the regulation.
When submitting this absence form, please submit it directly to the instructor of the class after filling it out and attaching relevant documents as necessary.
Regardless of the submission of this absence notification, it is left to the discretion of the instructor in charge of the class whether or not to give consideration in the evaluation of grades. The submission of this absence notification does not guarantee that the instructor will give consideration in the evaluation of grades.
If you are going to miss a regular examination for a Liberal Arts course, please do not use this absence form, but follow the procedures for a deferred examination (follow-up examination) in accordance with the Liberal Arts Course Registration Guide.


【本件お問い合わせ先】
学務部学務企画課教育支援グループ
電話:086-251-8424